tiistai 1. syyskuuta 2015

Autotallin suunnittelua

Samalla kun tontille nousee talo olisi tarkoitus saada autotallikin valmiiksi, jotta sitten talvella voidaan hoitaa maalaushommia siellä. Samalla saisimme lukittavan varaston kaikille työkaluille. Meillä onkin jo piirustukset valmiina ja rakennuslupakin vetämässä samaan aikaan päärakennuksen luvan kanssa. Taisin aiemmin jo vilauttaa yksiä kuvia tallirakennuksesta, mutta niissä oli vielä väärä kattokaltevuus.


Talli tulee koostumaan yhden auton puolilämpimästä tallista, erillisestä varastosta sekä autokatoksesta. Toki kahden auton talli olisi ollut kovinkin mieluisa, mutta rakennusneliöt eivät yksinkertaisesti olisi riittäneet. Joudumme jo nyt hakemaan poikkeusta jotta saamme yhden auton tallin tehtyä. Kaavassa on määrätty 30 m² talousrakennukselle, joka ei valitettavasti riitä sekä tallille, että varastolle.

Nyt kun kattokaltevuutta on korjattu ja piirustukset ovat lopullisessa olomuodossaan on päästy myös autotallin osalta hieman asioissa eteenpäin. Olemme pyytäneet tarvikepakettitarjouksen Kannustalolta sekä erillisiä tarjouksia kaikista tarvikkeista niiden toimittajilta. 



 Samalla kun olemme kilpailuttaneet autotallin tarvikkeita olemme myös pohdiskelleet miten tallin lämmitys kannattaisi toteuttaa. Lattialämmitys on yksi vaihtoehto, mutta olemme myös miettineet ilmalämpöpumppua. Mietityttää vain mahtaako se riittää, tai toisin sanoen, millä sitten lämmitetään kun ulkona on -30 C ja ilmalämpöpumppua ei voi käyttää. Tuntuu kuitenkin myös tyhmältä asentaa varajärjestelmä sen takia. Lisäksi erillinen varasto tarvitsee lämmityksen, joten se tulisi joka tapauksessa lattialämmityksellä. Onko teillä antaa vinkkejä tai käyttökokemuksia? Miten itse olette toteuttaneet autotallin lämmityksen. Lämpöähän tallissa ei ole tarkoitus pitää päällä muutoin kuin talvella, siten, että lämpötila pysyy plussan puolella.


 Talolle päin olevaan päätyyn sijoitetaan siis autokatos, ja se tullaan rajaamaan puurimoituksella. Näin katokseen pääsee minimaalinen määrä lunta ja vettä vaikka tuulisikin kovemmin. Rakennuksen yläpuolelle jää pieni ullakkotila, johon saa hyvin varastoitua esimerkiksi ylijäämä puutavaraa.




3 kommenttia:

  1. Meille on tulossa pelkkä patteri tuonne autotallin varastoon. Sekin vain varalle eli tila on muuten kylmänä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin taidetaan mekin tehdä, eli sähköpatteri varalle, ja muuten varasto on ns. kylmä varasto. Katsotaan muuttuuko ajatus vielä matkan varrella..

      Poista
  2. Meille tulee 54 neliöinen 3,8 metriä korkea autotalli sekä 9 neliöinen varasto. Molempiin päädyttiin laittamaan sähköinen lattialämmitys sekä autotallin puolelle ilmalämpöpumppu. Asumme suht etelässä enkä usko että -30 pakkasia täällä on hurjan montaa päivää vuodessa. Uskon että ilmalämpöpumppu pitää tallin suurimman osan lämmityskaudesta lämpöisenä. Edellisessä talossamme ilmalämpöpumppu jaksoi toimia -25 pakkasilla, toki hyötysuhde ei varmastikaan ole kovin kummoinen. Sähköiseen lattialämmitykseen päädyttiin ihan puhtaasti siksi, että haluttiin minimoida autotallin nosto-oven edestä vesikiertoisen lattialämmityksen jäätymisvaara. Lisäksi talo lämpiää ilma-vesilämpöpumpulla, jota ei ollut järkevää mitoittaa myös autotallille. Varasto lämpiää puhtaasti sähköisellä lattialämmityksellä ja uskon että sen avulla varastossa pysyy vaadittava lämpötila kustannustehokkaasti.

    VastaaPoista